Rejtett természeti értékeink: a Csárda-hegyi (Úrkúti) őskarszt

Ajkától 10 km távolságban, Úrkút településhatárában különleges helyre bukkantunk. A kis község legfőbb nevezetessége a településről Városlődig vezető 6,2 km hosszú Erdei tanösvény, amely 25 állomáson keresztül mutatja be az erdő növény- és állatvilágát, valamint az erdőgazdálkodás fontosságát.

A tanösvényen található bükkös egyik gyönyörű példánya (Fotó: Bennünk a világ)

Az útvonal önmagában is gyönyörű, de a bükkös, fenyves és vegyes erdők ölelésében kanyargó tanösvény legkülönlegesebb állomása mégis minden kétséget kizáróan az úrkúti, más néven Csárda-hegyi őskarszt. A község megközelítése a 8-as főúton Ajka és Herend irányából, Nagyvázsony felől pedig a 77-es útról északnyugat felé haladva történhet, melyen a Rákóczi utca – Mester utca útvonalon áthaladva, a Tüzér végére eljutva érkezhetünk a bejáratot jelző vadregényes kis fakerítés elé.

A Csárda-hegyi (Úrkúti) őskarszt bejárata (Fotó: Bennünk a világ)

Itt
, ma mintegy 2,2 hektárnyi területen látható az emberi kéz által felszínre hozott különleges látványosság, az 1917-ben megnyitott majd 1930-ig növelésben tartott úrkúti mangánérc-lelőhely. A környéken korábban több bánya is működött, és véletlenül, kőszén után kutatva találtak Európa akkori második legnagyobb mangánlelőhelyére, ahonnan az értékes kőzetre bukkanva később kézi műveléssel fejtették le az ércet. A kiaknázást követően, a későbbi felhagyott bányaterületen egyedülálló módon váltak láthatóvá a földtörténeti középkor karsztjelenségei, a legváltozatosabb formájú víznyelők, töbrök és karsztalakzatok. A mészkőben valaha élt élőlények: a különböző kagylók, csigák és tengeri liliomok ép mészvázának igen gazdag leletanyaga látható itt, de további érdekesség, hogy a mangánkiválás legkülönfélébb színű maradványainak kéregszerű vagy gumóhoz hasonló formációi is megtalálhatók a bánya mészkő és tűzkő falain.

Az úrkúti őskarszt területe védett, kerítés övezi, de a bejáraton keresztül bárki által, egész évben szabadon megközelíthető.

Belépve azonnal egy pillantást vethetünk az Erdei tanösvény állomásait bemutató térképre, majd tovább haladva egyre több kisebb-nagyobb szikla emelkedik ki a talajból. Ezt követően egy nagyobb mélyedést fedezhetünk fel a piknikezésre kialakított padok és asztalok mellett, hogy mellette eljuthassunk a hegy gyomrába vezető lépcsőlejárathoz.

A bejárat közelében lévő pihenőhely (Fotó: Bennünk a világ)

A lejárat előtt az út elágazik, de mindkét útvonalat érdemes bejárni! Míg a peremen körbe vivő minden oldalról fenséges rálátást kínál a mélyben rejlő csodára, a lépcsőn levezető út pedig az őskarszt „gyomrába” vezet.

Az őskarszt lejárata (Fotó: Bennünk a világ)

A lépcsőkön leereszkedve mintha egy gigantikus csodaországba jutnánk, a mellettünk óriásokként magasodó sziklafalak élettel telien kínálják a legkülönfélébb mohák, zuzmók, páfrányok és még novemberben is virágzó virágok, ősrégi zárványok és kövületek mesébe illő látványát.

Gazdag élővilág (Fotó: Bennünk a világ)

A sziklák minden egyes részlete az élet egy csodája, a rajtuk gyökeredző hajtások utat törnek a legelképesztőbb helyeken is, hogy aztán kibomlott hajtásként omoljanak alá. A látvány egész különleges, az első „udvarban” a beszűrődő napsugár az egyik oldalt fénybe borítja, a másikat pedig sötétséggel burkolja be, hogy kellő tisztelettel és misztikusságba révülve juthassunk le a katlan aljára. Az óriás gyomrában már kevés a mozgásterünk, előttünk egy barlanghasadék, felfelé nézve pedig a fölénk magasodó sziklák látványa érezteti velünk parányi emberi mivoltunk csekélységét a természet nagyságával szemben.

A katlan peremén végigfutó ösvény (Fotó: Bennünk a világ)

Visszafelé ugyanezen az úton juthatunk a mélyedés peremére, hogy fentről is alaposabban megszemléljük a lenti csodát. Aki erre jár, különleges élményben lehet része, bátran ajánljuk tehát a ritka geológia látványosságot!

Írta: Bors J. Melinda

Bors Melinda298 cikk

Bors Melinda bővebb szerzői leírása, bemutatkozása. Bors Melinda bővebb szerzői leírása, bemutatkozása. Bors Melinda bővebb szerzői leírása, bemutatkozása.